OTOKORKULUKLAR VE ÜRETİM YÖNTEMLERİ


Otokorkuluklar ve üretimleri | Üretime esas şartname | Trafik güvenliği: Otokorkuluklar raporu

Otoyol kenarlarında bulunan otokorkuluklar, yol kenarlarında yayalar ile araçların güvenliğini sağlamak amacıyla kullanılan koruyucu yapılardır.Çok değişik biçim ve boyutlarda çelik, beton, ahşap ve benzeri malzemelerden üretilebilirler. Oto korkuluklar, herhangi bir kaza meydana gelmesi durumunda cinsine ve sınıfına göre esneyerek veya esnemeden çarpan aracı güvenli bir şekilde yol içerisinde tutabilmek için tasarlanırlar. Tasarımda, can ve mal kaybını minumuma indirilmesi en önemli prensiptir.

İlk kez Almanya'da kullanıldılar

Otokorkuluklar, karayolları standardına uygun sıcak daldırma galvanizli olarak üretilmektedir. Orokotkulukların, çelik ve halatlı olmak üzere imalat ve montajı yapılmaktadır. Otokorkuluklar karayolunda seyreden araçların yoldan çıkmalarının önüne geçmek adına tasarlanmış ve günümüzde karayolları güvenliğinin olmazsa olmazları arasına girmiştir. İlk kez Almanya’nın dağlık bir bölgesinde yamaçlarda araçların uçuruma yuvarlanmaması için kullanılmaya başlanılan otokorkuluklar, Amerika’da geliştirilen paslanmaya karşı dirençli metalik yüksek güvenlikli otokorkuluklardan sonra trafikte yoldan çıkmalardan kaynaklanan on binlerce can kaybının önüne geçmiştir.

Özellikle köprü ve alt geçitlerde yol güvenliğini sağlamak için zaruri olarak kullanılan halatlı oto korkuluklar, "Çelik Halatlı Otokorkuluk" olarak adlandırılmaktadır. Normal olarak 2 metre mesafe aralıklarıyla konulan çelik babalar boyunca çekilmiş 3 şerit halinde kelepçelenmiş çelik halatlardan meydana gelmektedir.

Otokorkulukların tasarımı, hedef yolun özellikleri ve yoldan çıkma riskleri çok iyi analiz edilerek yapılmalı ve uygulanmalıdır. Bir karayolunda en az otokorkulukların varlığı kadar önem teşkil eden diğer bir husus da, otokorkulukların konu ile ilgili mevzuatları eksiksiz yerine getiren, alanında uzman ve deneyimli kişilerin tecrübelerini barındıran bir firma tarafından yapılmış olmasıdır.

GALKON, her türlü oto korkuluk imalatını Karayolları Genel Müdürlüğü şartnameleri ile uluslararası standartlara uygun olarak Topbazı / Antakya'da bulunan fabrikamızda özenle yapmaktadır. Otokorkuluk ve Otobariyer olarak adlandırılan bu malzemeler, özellikle otoyolların trafik kazası açısından kritik görülen kesimlerinde meydana gelebilecek trafik kazalarını hafifletmek için yurt içi ve yurt dışında Karayolları Genel Müdürlüğü'nün tüm otoyol ve devlet yollarında, belediyelere ait şehir içi yollarda ve özel sektör hizmetlerinde emniyet şeridi amacıyla kullanılmaktadır.
 
GALKON, ISO 9001:2008 ve ISO 14001:2005 belgelerine sahip olarak, her tür standart ve ağır hizmet tipi oto korkulukların üretimini gerçekleştirmektedir. Üretilen malzemeler, sıcak daldırma galvaniz metodu ile korozyona karşı kaplandıktan sonra uzman ekiplerimiz tarafından yerinde monte edilmektedir.

GALKON, alanındaki 33 yıllık sektör tecrübesinin yanında otokorkuluk konusunda uzmanlaşmış deneyimli teknik kadrosu ile bugüne kadar karayollarında yüksek kaliteli üretim ve uygulamalarının yanında ilklere de imza atmış ve otoritelerin takdirini toplamıştır. Kalite ve standartlardan ödün vermeyen anlayışıyla ve sürekli geliştirilen Ar-Ge çalışmaları ile sektördeki faaliyetlerine duraklamaksızın devam etmektedir.

OTOKORKULUK TÜRLERİ

- Basit Otokorkuluk
- Basit Mesafeli Otokorkuluk
- Köprü Koruyucu Basit Mesafeli Otokorkuluk
- Köprü Koruyucu Ağır Hizmet Tipi Otokorkuluk
- Çift Mesafeli Otokorkuluk
- Ağır Hizmet Tipi Otokorkuluk
- Ağır Hizmet H1 Tipi Otokorkuluk
- Ağır Hizmet H2 Tipi Otokorkuluk
- Ağır Hizmet H3 Tipi Otokorkuluk
- Çelik Halatlı Otokorkuluk

OTOKORKULUK ELEMANLARI

- Otokorkuluk Rayı
- Otokorkuluk Dikmesi
- Başlık Parçası
- U Takozu
- Bağlantı Plakası
- Uç Parçası
- Gergi Kuşağı
- Otokorkuluk ( 320 mm takoz )
- Otokorkuluk ( 480 mm takoz )
- Otokorkuluk ( 780 mm takoz )
- Bağlantı cıvataları

Basit Oto Korkuluk

Özellikler

- Avrupa Standartlarına (EN-1317) göre normal tutma seviyesi sınıfında (N2) bir oto korkuluktur.
- Güvenlik gereksinimine göre dikme aralıkları 1.33, 2.00 veya 4.00 metre olabilir.
- Sigma dikme boyu 1900 mm’dir.
- A tipi otokorkuluk rayı kullanılır.
- Rayın yerden yüksekliği 750 mm’dir.
- 1500 kg’lık otomobilin 110 km/saat hız ve 20° çarpma açısı ile dikme aralığı 2.00 metre olan otokorkuluk sisteminde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 1.7 m(W5) ‘dir.
- 1500 kg’lık otomobilin 110 km/saat hız ve 20° çarpma açısı ile 1.33 metre olan otokorkuluk sisteminde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 1.3 m(W4)’dir.
- Çarpma Şiddeti Seviyesine göre A sınıfındadır.

Uygulama Alanları ve Faydaları

- Trafik kaza riskinin daha düşük olan yollarda tercih edilir.
- Düşük çalışma genişliği sayesinde sürücünün güvenliği sağlanır.
- Dikme aralıklarının azaltılması ile çarpma nedeniyle oluşan dinamik ve statik deplasmanlar aza indirgenebilir.
- Esnek ray sayesinde çarpma esnasındaki hareket enerjisi emilir.

Basit Mesafeli Oto Korkuluk

Özellikler

- Avrupa Standartlarına (EN-1317) göre yüksek tutma seviyesi sınıfında (H1) bir oto korkuluktur.
- Güvenlik gereksimine göre dikme aralıkları 1.33, 2.00 veya 4.00 metre olabilir.
- Sigma dikme boyu 1900 mm’dir.
- A tipi otokorkuluk rayı kullanılır.
- Rayın yerden yüksekliği 750 mm’dir
- 10000 kg’lık yüklü kamyonetin 70 km/saat hız ve 15° çarpma açısı ile dikme aralığı 2.00 metre olan otokorkuluk sisteminde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 1.7m (W5)’dir.
- 10000 kg’lık yüklü kamyonetin 70 km/saat hız ve 15° çarpma açısı ile dikme aralığı 1.33 metre olan otokorkuluk sistemde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 1.3m (W4)’dir.
- Çarpma şiddeti seviyesine göre A sınıfındadır.

Uygulama Alanları ve Faydaları

- Trafik kazası riski normal olan yollarda tercih edilir.
- Düşük çalışma genişliği sayesinde sürücünün güvenliği sağlanır.
- Dikme aralıklarının azaltılması ile çarpma nedeniyle oluşan dinamik ve statik deplasmanlar düşürülebilir.
- Esnek ray sayesinde çarpma esnasındaki hareket enerjisi emilir.
- Dikme ve ray sistemi arasında sağlanan mesafe daha yüksek enerji emilmesine olanak tanır.
- Bölünmüş yolların orta refüjüde , refüjün sağ ve sol tarafına kurulabilir.

Köprü Koruyucu Basit Mesafeli Oto Korkuluk

Özellikler

- Avrupa Standartlarına (EN-1317) göre yüksek tutma seviyesi sınıfında (H2) bir oto korkuluktur.
- Dikme aralığı 1.33 m’dir.
- A tipi otokorkuluk rayı kullanılır.
- Rayın yerden yüksekliği 750mm’dir.
- 13000 kg’lık aracın70 km/saat hız ve 20° çarpma açısı ile dikme aralığı 1.33 metre olan sistemde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 2.5(W7) m’dir.
- Çarpma Şiddeti Seviyesine göre A sınıfındadır.

Uygulama Alanları ve Faydaları

- Daha çok hafif araç trafiğine sahip köprülerde tercih edilir.
- Esnek ray sayesinde çarpma esnasındaki hareket enerjisi emilir.
- Daha düşük çalışma genişliği istenilmesi halinde köprü koruyucu ağır hizmet tipi otokorkuluklar tercih edilmelidir.

Köprü Koruyucu Ağır Hizmet Tipi Oto Korkuluk

Özellikler

- Yüksek tutma seviyesi sınıfında (H) bir oto korkuluktur.
- Dikme aralığı 1.33 m’dir.
- A profil ray Kullanılır.
- Rayın yol kotundan yüksekliği 1174 mm’dir
- Dikme ve takozlarda C profil kullanılır.

Uygulama Alanları ve Faydaları

- Ağır vasıtaları yol içerisinde tutmayı amacıyla dizayn edilmiş bir otokorkuluk tipidir.
- Köprü, viyadük tarzı kotu yüksek olan ve aracın yolu terk etmesi halinde yüksek düşü ile karşılaşacağı yerlerde tercih edilir.
- Yanal statik ve dinamik deplasmanları normal otokorkuluk sistemlerine göre daha azdır.
- Özellikle ağır vasıta trafiğinin yoğun olduğu köprülerde kullanılır.

Çift Mesafeli Oto Korkuluk

Özellikler

- Avrupa Standartlarına (EN-1317) göre yüksek tutma seviyesi sınıfında (H1-2) bir oto korkuluktur.
- Güvenlik gereksinimlerine göre dikme aralıkları 1.33 ,2.00 veya 4.00 metre olabilir.
- Sigma dikme boyu 1900 mm’dir.
- A tipi otokorkuluk rayı kullanılır.
- Rayın yerden yüksekliği 750 mm’dir
- 10000 kg’lık aracın70 km/saat hız ve 15° çarpma açısı ile dikme aralığı 4.00 metre olan sistemde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 2.1(W6) m’dir.
- 13000 kg’lık aracın70 km/saat hız ve 20° çarpma açısı ile dikme aralığı 1.33 metre olan sistemde oluşturabileceği maksimum enine deplasman (çalışma genişliği) 2.5(W7) m’dir.
- Çarpma Şiddeti Seviyesine göre A sınıfındadır.

Uygulama Alanları ve Faydaları

- Risk düzeyi normal olan yollarda tercih edilir.
- Düşük çalışma genişliği sayesinde sürücünün güvenliği sağlanır.
- Dikme aralıklarının azaltılması ile çarpma nedeniyle oluşan dinamik ve statik deplasmanlar düşürülebilir.
- Esnek ray sayesinde çarpma esnasındaki hareket enerjisi emilir.
- Bölünmüş yolların orta kısımlarında kullanılır.

Ağır Hizmet Tipi Oto Korkuluk

Özellikler

- Yüksek tutma seviyesi sınıfında (H) bir oto korkuluktur.
- Dikme aralığı 1.33 m’dir.
- C Profil Dikme boyu 2400 mm’dir.
- A tipi otokorkuluk rayı kullanılır.
- Rayın yol kotundan yüksekliği 1174 mm’dir

Uygulama Alanları ve Faydaları

- Ağır vasıtaları yol içerisinde tutmayı amacıyla dizayn edilmiş bir otokorkuluk tipidir.
- Yamaçlarda bulunan yollar gibi kotu yüksek olan ve aracın yolu terk etmesi halinde yüksek düşü ile karşılaşacağı yerlerde tercih edilir.
- Yanal statik ve dinamik deplasmanları basit otokorkuluk sistemlerine göre daha azdır.
- Yol kenarı banket bölgesinde ve orta refüjde kullanılabilir.
- Özellikle ağır vasıta trafiğinin yoğun olduğu kesimlerde kullanılır.

Çelik Halatlı Oto Korkuluk

Özellikle köprü ve alt geçitlerde yol güvenliğini sağlamak için zaruri olarak kullanılan halatlı oto korkuluklar, "Çelik Halatlı Otokorkuluk" olarak adlandırımaktadır. Normal olarak 2 metre mesafe aralıklarıyla konulan çelik babalar boyunca çekilmiş 3 şerit halinde kelepçelenmiş çelik halatlardan meydana gelmektedir. Köprü, sahil ve geçitlerde güvenlik için büyük önem taşıyan çelik halatlı bariyerler, modern tesislerimizde TS ve DIN normlarına uygun çelikler, çelik halatlar ve bağlantı elemanları ile imal edilerek sıcak daldırma galvaniz ile yüksek korozyon direnci sağlanmaktadır.


Dikmeleri Çakılan Tür Otokorkuluklar
Sistem Çizim Kullanım ASI W
N2 ESP Plus W1 Tek Taraflı Otokorkuluk B W1
N2 Super Rail ES/1.0 Tek Taraflı Otokorkuluk A W2
N2 AG 04 2.00 Tek Taraflı Otokorkuluk A W3
N2 ESP BOS Tek Taraflı Otokorkuluk B W3
N2 ESP/2.0 Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
N2 ESP/2 Plus Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
N2 ESP/4 Tek Taraflı Otokorkuluk A W5
H1 Super Rail ES/1,0 Tek Taraflı Otokorkuluk A W2
H1 EDSP/1,33 Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H1 PSUK/2,0 Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H1 AG 04 2.00 Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H1 ESP/1.33 Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H1 Super Rail ES/1,33 Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H1 EDSP/2,0 Tek Taraflı Otokorkuluk A W5
H1 DDSP/4,0 Çift Taraflı Otokorkuluk A W6
H2 AG02H2 Asfalt uygulamalı ikili bariyer B W2
H2 Super Rail VZB Tek Taraflı Otokorkuluk B W3
H2 Super Rail Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H2 Super Rail Double Çift Taraflı Otokorkuluk B W4
H2 Super Rail ECO Tek Taraflı Otokorkuluk B W4
H2 Super Rail ECO MÜF Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H2 Super Rail ECO Double Çift Taraflı Otokorkuluk B W4
H2 Super Rail ECO 1A Çift Taraflı Otokorkuluk A W4
H2 Super Rail Light Tek Taraflı Otokorkuluk B W5
H2 DDSP/1,33+SL Çift Taraflı Otokorkuluk A W7
H3 AG01H3 Tek Taraflı Otokorkuluk B W7
H4B Super Rail Double Çift Taraflı Otokorkuluk B W5
H4B Super Rail Plus Tek Taraflı Otokorkuluk B W5
H4B Super Rail Tek Taraflı Otokorkuluk A W7

Dikmeleri Ankrajlı Tür Otokorkuluklar
Sistem Çizim Kullanım ASI W
H1 EDSP-Bw/1,33 Tek Taraflı Otokorkuluk A W5
H2 Super Rail Bw Tek Taraflı Otokorkuluk B W4
H2 Super Rail Double Bw Çift Taraflı Otokorkuluk B W4
H2 Super Rail Eco Bw Tek Taraflı Otokorkuluk A W4
H2 Super Rail Light Bw Tek Taraflı Otokorkuluk B W4
H2 EDSP-BW/1,33 Tek Taraflı Otokorkuluk A W7
H4B Super Rail Plus Bw Tek Taraflı Otokorkuluk B W6

Otokorkuluk Geçişleri
Sistem Çizim Kullanım ASI W
H1 Flextra Super Rail EDSP Tek Taraflı Otokorkuluk A W5
H2 Flextra Super Rail Concrete   B W3
H1 Super Rail Light Bw Tek Taraflı Otokorkuluk B W4
H1 EDSP-Bw/1,33 Tek Taraflı Otokorkuluk A W7

 

Otokorkuluklar ve üretimleri | Üretime esas şartname | Trafik güvenliği: Otokorkuluklar raporu